Carl Johan Cronstedts arkitekturbibliotek och samlingar .

Under 1700-talet läggs grunderna till den estetiskt och praktiskt planerade moderna staden. Alltsedan Henrik IVs projekt att rationalisera och modernisera den medeltida stadskärnan har Paris en central plats som laboratorium för hela Europa. Från slutet av 1600-talet vistas och utbildas flera svenska överintendenter i den franska huvudstaden, där de köper mängder av ritningar, gravyrer och böcker ; arkitektursamlingar som idag räknas till de mest omfattande i världen. Det handlar främst om Nationalmuseums arkitekturritningar, mindre känd är den litteratur om arkitektur som finns bevarad i svenska bibiotek; ett fantastiskt material för svensk, fransk och europeisk arkitekturhistoria.
Sedan många år intresserar sig europeiska och amerikanska konsthistoriker för Nationalmuseums arkitekturritningar. Den mest kända, Tessin-Hårleman Collection (THC), sammanfördes av flera generationer överintendenter men främst av de tre Tessinarna och Carl Hårleman. Den blev tidigt statlig ägendom och bevarades i överintendentens lokaler på kungliga slottet. Den mindre kända, Cronstedt Collection (CC), sammanfördes av C.J. Cronstedt och bevarades till slutet av 1930-talet i familjens bibliotek, Fullerö säteri. Samlingarna hör emellertid samman och vissa delar har blandats, då de sammanställdes för att användas i svenska arkitekters och hantverkares utbildning samt för att utveckla en inhemsk stil. Ett antal kända franska och italienska byggnader i samlingarna har studerats i ett flertal undersökningar, medan mängden anonyma franska husritningar i stora delar ej har behandlats. Ett flertal projekt har föreslagits under åren, problemet har bland annat varit samarbetet mellan olika länder (språk, forskningsmetoder, äganderätt etc.) samt ofta alltför ambitiösa idéer som praktiskt sett varit omöjliga att genomföra. Sedan 1990-talet har emellertid Tessinprojektet lett till flera publikationer, ett symposium (2002) samt en utställning, vilket idag resulterar i en bättre kunskap om och spridning av Tessinsamlingen. En liknande studie runt Hårlemans och Cronstedts samlingar är nödvändig. I år påbörjar Nationalmuseum det omfattande projektet att digitalisera de cirka 15 000 bladen (projektledare Martin Olin), vilket kommer att göra bildbanken tillgänglig för internationella forskare. Däremot saknas en utförlig undersökning om dokumentens historia. Som sagt ovan vet vi att samlingarna är resultatet av ett halvt sekels sökande av material, i Frankrike men även Italien, i hård konkurrens med andra europeiska samlare, till exempel ryssar. Dessutom vet vi att modellerna användes till att utveckla en modern svensk arkitektur och bomiljö anpassad till vårt klimat, vår kultur och våra traditioner – som sedan 1700-talet kännetecknas för sin bekväma men eleganta enkelhet. En undersökning i arkiv (brev, uppsatser och redovisningar av olika slag) samt en sammanställning av tryckta modeller, bilder och text, i samtida arkitekters bibliotek behövs för att få insikt i hur, varför och vilka, främst franska och italienska, modeller som valts? Hur svenska samlare kunde köpa materialet, i vilka sammanhang och av vem? Vi vet att Nicodemus Tessin d.y., under sitt sökande efter modeller till dett nya slottet i Stockholm, utvecklade ett kontaktnät, särskillt i Paris där Daniel Cronström var bofast kurir. Ett kontaktnät som de följande generationerna, Carl Hårleman och Carl Johan Cronstedt, drog nytta av under deras studietid och/eller resor till Paris. Det har även fastställts att det var efter Hårlemans andra resa dit, våren 1732, som denne lade grunderna till modern svensk arkitektur och bomiljö, genom att sammanföra svenska karolinska drag med fransk rokoko, och därmed anses han vara den mest inflytesrike arkitekten i svensk historia. Vad som är mindre känt är att Cronstedt stannade i Paris i 3,5 år, för att studera, men även med uppdrag att samla modeller till överintendenten. Cronstedts bidrag, genom sina val av material, bör därför ej underskattas i den samtida stilutvecklingen. Som överintendent (1753-67) spelade han även en viktig roll i denna utveckling, i samband med centraliseringen av överintendentsämbetet som från och med 1752 hade uppgift att kontrollera privata och offentliga byggnationer över hela riket. Målet var att modernisera landets urbana struktur genom att fortsätta kampen mot brandfarliga träbyggnader, som påbörjades under 1600-talet men intensifierades under 1700-talet i samband med behovet av att skydda de svenska skogarna. Ämbetet verkade därmed för byggnader i sten eller tegel. Ett flertal studier om denna stilförändring nämner att Tiercelets Architecture Moderne men även Briseux och Blondels modellböcker starkt inspirerade Hårleman. Däremot vet vi mycket lite Cronstedts och andra samtida arkitekters inspirations källor och kunskaper.

Forskningsprojekt

Carl Johan Cronstedts bibliotek på Fullerö, utgör ett fantastiskt men ömtåligt kulturarv. En grundlig undersökning av biblioteketet, böcker och arkiv, kommer att leda till ny insikt i svensk, fransk och europeisk arkitekturhistoria (1600-1700-tal). Biblioteket innehåller hundratals böcker, främst europeisk arkitekturlitteratur från 1500-tal till 1700-tal, samt anteckningar av olika slag med viktig information om samlingens tillblivelse och användning. Mycket få arkitekters bibliotek finns bevarade på plats, om information går att finna handlar det främst om ofullständiga kataloger och/eller dödsbouppteckningar. När böcker identifieras har de ofta sammanförts med offentliga samlingar, och därmed har det ursprungliga biblioteket splittrats (C. Mignot, O. Medvedkova). Undersökningen av Cronstedts bibliotek kommer därför att bidra med ny, konkret insikt i en modern europeisk arkitekts bildning och samlande, men även med kunskap om tidigare centrala, främst franska, arkitekters och/eller samlares bibliotek. C.J. Cronstedts handskrivna katalog samt ett flertal listor och brev från hans sökande efter böcker och bildmaterial innehåller nämligen information som gör det möjligt att spåra böckernas ursprung ; t.ex tidigare ägares namn och/eller familjevapen (ex-libris), priser och inköpsdatum. Flera böcker kommer från Jean-François Félibien, son till André Felibien des Avaux och bror till arkitekten Michel Felibien. Dessutom vet vi att Cronstedt köpte stora delar av Claude III Audrans (C.-D. Moselius) samt Watteaus arvinge Harangers dödsbon, annat material kan komma från Antoine Desgodets, professor vid den kungliga arkitekturakademien i Paris; för att här nämna några namn. Biblioteket innehåller främst fransk litteratur, men även italienskt, tyskt, holländskt, engelskt, danskt och svenskt material. Undersökningen kommer dessutom att göra det möjligt att identifiera anonyma ritningar i samlingarna på Nationalmuseum, och därmed bidra med ny kunskap om arkitekturen i Paris under 1700-talets första hälft.


Beskrivande och granskande katalog (Catalogue raisonné), samt populärvetenskaplig sammanfattning av bibliotekets historia.


Varje bok fotograferas och beskrivs enligt de modeller som utvecklats av RIBA (London) och INHA (Paris). Beskrivningarna kommer även att nämna information om ursprung (tidigare ägare, försäljningsdatum, priser etc.), anteckningar och brutna blad, för att därmed bidra till kunskap om vem/vilka som använt boken, samt hur den använts. Cronstedts egna kataloger och listor av olika slag  underlättar och berikar denna del av undersökningen. Katalogen kommer därefter att jämföras med andra samtida bibliotek, t.ex  Carl Gustav Tessin och Carl Hårleman i Sverige, Pierre-Adrien Pâris och Pierre-Noël Rousset i Frankrike,  John Soane i England samt Charles Cameron och Peter den store i Ryssland (O. Medvedkova).
Två opublicerade handskrifter, skrivna på svenska och franska, en repertoar : « C.J. Cronstedts egenhändiga anteckningar om byggteknik » och  « Mémoires sur l’architecture », sammanfattar Cronstedts användning av biblioteket, genom ett modernt fotnot system. Dessa texter hänvisar  dessutom till egna erfarenheter, praktiska eller arkeologiska. Detta material samt ett flertal lösa blad kommer att bidra med ny insikt i en europeisk 1700-tals arkitekts bildning och använding av böcker.

Identifiering och kritisk analys av privata franska husritniningar i Cronstedt och Tessin-Hårleman samlingarna på Nationalmuseum.


En lista med 68 adresser, antagligen skriven av Cronstedt under sitt samlande av modeller i Paris, samt ett antal ritböcker med anteckningar, kommer att bidra med viktig information till denna del av undersökningen. Den kommer även att underlättas av Nationalmuseums pågående digitalisering av samlingarna (nämnd ovan). Varje identifierad ritning kommer att beskrivas och undersökas, denna information kommer att sammanställas i ett andra kapitel i katalogen. Ritningarna kommer därefter att jämföras med modeller, tryckta och byggda, i Sverige, för att undersöka och faställa likheter och olikheter och därmed försöka klarlägga franska och svenska  delar – för på så vis följa den arkitektoniska omvandlingen och orsakerna bakom denna (klimat, kultur etc.)

No comments:

Post a Comment

A video by one of my wonderful students, dancing through Paris!

https://www.apolloinparis.com/film/apolloinparis